U kunt CRM-systemen gebruiken om nieuwe klanten naar uw winkel te trekken en bestaande klanten voor de lange termijn te behouden.Ook eigenaren van kleine winkels kunnen profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. Dit geldt zowel voor ERP-systemen als voor CRM. Een CRM-systeem stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen centraal in één softwareoplossing in kaart te brengen. Al deze processen kunnen vervolgens binnen het systeem worden beheerd en geoptimaliseerd. Tegelijkertijd fungeert het CRM als centrale database voor alle klantinformatie. Op deze manier kunnen alle medewerkers, ongeacht hun afdeling, altijd alle belangrijke klantgegevens via het systeem inzien. Veel systemen werken bijvoorbeeld ook automatisch de contacthistorie bij, zodat ook bij personeelstekorten een optimale klantervaring (CX) kan worden gegarandeerd. Om het volledige potentieel van een CRM-systeem in de praktijk te laten ontplooien, moet het echter zijn ontworpen voor gebruik in het betreffende bedrijf. Winkels hebben hun eigen eisen aan geschikte CRM-software. Daarom willen we hieronder enkele belangrijke eigenschappen nader bekijken. CRM-software voor winkelsAllereerst is het vermeldenswaardig dat elke winkel uiteindelijk zijn eigen individuele eisen heeft, die verder kunnen gaan dan of afwijken van die van de branche. Toch is het raadzaam om je eerst te oriënteren op branche specifieke systemen. Op deze manier kan de selectie vooraf worden versmald. Een ander belangrijk criterium bij de voorselectie is de grootte van het bedrijf. De eisen van kleine winkels verschillen sterk van die van grote, internationale ketens. De CRM-markt is zowel groot als divers, zodat voor elk specifiek behoefteprofiel een CRM-software voor winkels te vinden is. Aanbieders zijn meestal gespecialiseerd in de vereisten van bepaalde industrieën, bedrijfsgroottes, enz. Deze criteria kunnen een goed eerste referentiepunt zijn bij het voorselecteren van systemen. Het maken van een specificatie is relevant in elk softwareproject. Hierin worden alle eisen van het bedrijf aan geschikte CRM-software gedetailleerd en concreet vastgelegd. Het dient als een belangrijke basis voor besluitvorming, zowel voor potentiële leveranciers als voor het bedrijf zelf. Een zicht op CegekaEen van deze aanbieders van CRM-systemen op de markt is Cegeka. Het bedrijf is een Europees familiebedrijf waarvan het dienstenaanbod zich uitstrekt van software en clouddiensten tot softwareplatforms, outsourcing, digitale ervaringen en data en automatisering. Of een software-oplossing van dit bedrijf geschikt is voor gebruik in uw eigen bedrijf, moet altijd per geval worden beoordeeld door deze te vergelijken met de respectievelijke specificaties. Winkels die op zoek zijn naar een CRM-systeem moeten softwareleveranciers op de shortlist altijd de kans geven om zichzelf en hun oplossing voor te stellen. Koppeling van CRM en kassasysteemVooral in de fysieke detailhandel spelen kassasystemen een grote rol. Moderne kassasystemen ondersteunen winkels niet alleen bij het betalingsproces, maar ook bij klantloyaliteitsprogramma’s zoals het gebruik van klantenkaarten. Om een naadloze uitwisseling van informatie tussen de kassasystemen en CRM te garanderen, moeten beide systemen technisch gekoppeld kunnen worden. Als er al een kassasysteem in gebruik is, moeten winkels die op zoek zijn naar een CRM-systeem dus letten op de compatibiliteit met het kassasysteem. Ook een koppeling met de website (indien aanwezig) en het in-house ERP-systeem kan een belangrijke rol spelen en dient dus ook meegewogen te worden bij de keuze voor een CRM. |
