Winkelklik
Image default
Geschenken

Prijzen uitreiken op basis van prestatie, wel of niet doen?

Is het nu wel verstandig om werknemers te belonen op basis van prestatie of is het beter om dit niet te doen? De meningen hierover zijn dan ook behoorlijk verdeeld. Voor sommige werkgevers is het uitreiken van prijzen of bonussen dé manier om de productiviteit te verhogen en zij zweren erbij. Aan de andere kant staan mensen die geloven in de intrinsieke motivatie van de mens. Je moet iets zelf willen anders lukt nooit, hoeveel motivatie je er van buitenaf ook tegenaan gooit. Dit artikel gaat dieper in op het fenomeen ‘belonen’ en wat een verstandige koers is wil je jouw medewerkers zo goed mogelijk motiveren.

Prijzen uitreiken als teken van waardering

Je kunt prijzen om verschillende redenen uitreiken. Een van die redenen is wanneer je een werknemer een teken van waardering wilt geven voor een geleverde prestatie of getoonde inzet. In veel gevallen werkt het dan zelfs beter om niet met een geldelijke beloning maar met een persoonlijk geschenk te komen. Een gepersonaliseerde gouden beker bijvoorbeeld. Of door een medaille te bestellen met de naam en geleverde prestatie van de werknemer erin. Zo voelt iemand zich pas echt gewaardeerd, en dat is altijd een uitstekende motivator! Je kunt natuurlijk ook een medaille kopen voor het hele team. Het blijft immers altijd een teamprestatie toch?

Prijzen om de onderlinge competitie te bevorderen

Een andere motivatie om prijzen uit te reiken is om de onderlinge competitie bij bedrijven te bevorderen. Door een grote sportprijs zoals een wisseltrofee neer te zetten in het kantoor met de naam van de winnaar en door dit te koppelen aan bijvoorbeeld een bonus, zullen werknemers harder gaan lopen omdat ze de beste willen zijn. Althans, dat is het idee. In de praktijk is dit vaak toch net even anders en moet je ervoor oppassen dat deze manier van werken niet altijd bevorderlijk is voor de sfeer binnen het bedrijf.